lørdag 7. mai 2016

The road goes ever on og noen ganger må en huske de en glemte i veikanten

Dette innlegget var egentlig ment å ta for seg Paul Pope`s serie Heavy Liquid, men så oppdaget jeg at jeg har skrevet meget mer om ham enn det jeg husket. Det jeg kan si er at Heavy Liquid var den første miniserien Pope gjorde for Vertigo. Den ble utgitt i 1999-2000 og ble etterfulgt to år senere av 100 %. Begge tegnet og skrevet av Pope og vel verdt å få med seg. Det eneste jeg har å utsette på samlingen av Heavy Liquid er at den har det styggeste coveret på en utgivelse fra Vertigo jeg noensinne har sett. Selv er det slik at jeg alltid referer til Pope som altfor ung. Selv etter at jeg fant ut at han er bare fire år yngre. Så videre til hvem dette innlegget skal dreie seg om.

Alan Grant ble født i Edingburgh for 67 år siden og har hatt en fenomenal suksess som serieforfatter. Men hvor årene etter 2000 har han forsvunnet mer og mer fra mainstream serier. Her hvor han, som erklært anarkist, tok til venstre når de aller fleste av oss så den høyre som det mest fornuftige veivalget. Så stor er allikevel Grant`s produksjon at det ville bli umulig å nevne alt i bare et innlegg.
Mye av karrieren har han jobbet for britiske 2000 AD og her startet han på tidlig 80-tall. I mange år samarbeidet han med John Wagner (et av pseudonymene de brukte var T.B. Grover). Sammen skrev de blant annet Judge Dredd og dette samarbeidet førte til udødelige klassikere som Block War, Judge Death Lives, The Apocalypse War og sagaen om Judge Child. Videre skrev de Ace Trucking Co og til å begynne med Andersen: PSI Division. Som igjen var en spin off fra Judge Dredd og hvor hovedpersonen fremstår som det eneste rasjonelle mennesket i hele Mega-City One. Denne skrev Grant videre alene helt frem til 2008.
En annen serie var Maze World skapt av Grant og Arthur Ranson. Deler av den utgitt i USA av Caliber Press under tittelen The Hanged Man. Hvor det hele starter med at en dømt forbryter skal henrettes ved hengning og så å våkner han opp i en by som ligner mye mer enn litt på Machu Picchu. Innbyggerne ikke i like stor grad. Så var det videre til neste innlegg og årene hos DC.

Ingen kommentarer: