mandag 21. august 2017

Så var det på an igjen (3)

Etter en helg hvor jeg endelig fikk lest tegneserier, er det på tide å avslutte disse innleggene om serier jeg abonnerer på. Nå var det jeg fikk lest:

Jonathan Hickman/Nick Dragotta: East of west bok 4-6
Brian K Vaughan/Cliff Chiang Paper Girls bok 1-3

Marjorie Liu/Sana Takeda: Monstress bok 2

Og disse vil jeg komme tilbake til senere. De tre seriene jeg nevner i dag er alle utgitt av Image Comics. Noe som også er tilfelle med det jeg leste i helgen.


Nå er det ikke mye å si om Brian K Vaughan og Fiona Staples` Saga, annet enn at den er like unikt genial etter førtifire hefter. Like bra som den var når en først startet å lese den i 2012. Historien om Hazel og hennes foreldre, Alana og Marco, og deres reise mot et mål en ikke helt kan se for seg. Nå er det reisen som er det interessante og alle de som blir involvert i denne. En science fiction serie hvor karakterene er så mye mer enn bare klisjeer og hvor Vaughan igjen får vist at han er en av de fremste tegneserieforfattere med opphav i USA.

En annen fremgangsrik amerikaner er Jeff Lemire: Han og Dusten Nguyen`s Descender blir bare bedre og bedre. Denne historien om om roboten Tim-21 og igjen en reise gjennom en galakse langt fra hvor vi befinner oss. En serie som blir uendelig mye bedre med Nguyen og hans, til tider, vare tegninger. Nær sagt skisseaktige. Historien blir stadig mer kompleks uten at en som leser mister tråden.

Royal City var i sin tid en by hvor fremtiden var lys. Nå en by preget av langvarig økonomisk nedgang. Denne vender forfatteren Patrick Pike hjem til. Han er i den situasjonen at han må bevise for forlag og lesere at han har mer enn en bok å skrive. Han møter resten av familien etter at faren har hatt et hjerteinfarkt. En familie preget av at et av medlemmene gikk bort i ung alder. Så preget at de alle ser denne i forskjellige utgaver og aldre. Royal City er skrevet og tegnet av Jeff Lemire. Etter kun 5 hefter i ferd med å bli en av mine nye favorittserier.

1 kommentar:

Jo sa...

"Amerikaner" er et tvetydig begrep, men for ordens skyld:
Jeff Lemire er fra Canada, ikke USA, noe som er tydelig i f.eks. Essex County-serien.
Dyktig og framgangsrik er han uansett.